28.1.10

Briefing

Opdracht 1:  (Her)schrijven van de briefing

Na mijn studie wil ik een klein collectief beginnen. Ik wil in mijn bedrijf samenwerken met andere creatieve mensen, zoals autonoom kunstenaars, fotografen en grafisch vormgevers.
Ik ga werken in een bedrijf waar we elkaar kunnen motiveren en helpen aan/met opdrachten.

Wat het bedrijf zwak kan maken, is mijzelf als fotograaf, tussen andere getalenteerde kunstenaars. Ik moet mijzelf dat wel in iets laten uitblinken zodat de klanten, maar ook collega’s vertrouwen in mij en mijn werk krijgen.
Mijn bedrijf heeft een grote hal als werkplaats, waarin scheidingen zijn gemaakt met grote tussenschotten.
Zo heeft iedereen wel een eigen werkplek, maar is het genoeg open om met elkaar te kunnen overleggen. Als je samen met een collega een opdracht aangaat, haal je het tussenschot gewoon weg, en heb je zo een ruimte waar je samen in werkt.

Naast de werkplek, is er een aparte galerie in de binnenstad.
Dat is ook gelijk de reclame voor het bedrijf. Mensen zien de galerie, nemen even een kijkje, nemen postkaarten mee omdat ze er leuk uitzien, met de naam van het bedrijf erop mee, onthouden de naam en denken daaraan als zij een fotograaf, website, bijzonder cadeau nodig hebben.
In de galerie is ook een ruimte voor beginnende kunstenaars om hun werk te laten zien, zo is er iedere maand een nieuw thema, wat mensen trekt om langs te blijven komen.  
Naast de opdrachten voor klanten, doet iedereen is het bedrijf ook veel eigen opdrachten, om zo vooral onze eigen creativiteit en diversiteit te kunnen laten zien. Dat werk wordt verkocht in de galerie.

De prijs van de foto’s hangt natuurlijk af van de oplage en de tijd die erin zit.
Voordat ik een opdracht met iemand ga doen spreek ik alvast een start bedrag af met een klant, en wat hij daarvoor krijgt.
Als de klant wil nabestellen, het wil gebruiken voor zijn/haar eigen publiciteit of website, wordt daar weer een bedrag over afgesproken.

Voordat ik mijn eigen bedrijf ga beginnen moet ik eerst nog afstuderen op het grafisch lyceum in Rotterdam. Om een idee van mijn manier van denken en werk te geven, schrijf ik uit, wat mijn afstudeer plan is. 

De opdracht gaat over ‘de verbeelding’. Een hele vrije opdracht die iedereen op een geheel andere wijze aanpakt.

Mijn verbeelding uit ik in foto’s van mijn vier opa’s en oma’s. Mensen waar ik heel trots op ben, ook omdat ze alle vier nog leven.

Hiervoor maak ik vier portretten en meerdere sfeerbeelden van hoe hun leven, wat ze graag eten en wat er in hun huis staat.

Ik maak deze fotoserie omdat ik hen heel graag wil vastleggen. Dit doe ik voor mijzelf maar ook om te laten zien hoe mooi ouderdom kan zijn.
Om de serie te versterken wil ik naast ieder portret een brief hangen die zij hebben geschreven over zichzelf; hun vroegere baan, waar ze vandaan komen en hoe ze het vinden om oud te worden.

Ook wil ik een abstracte korte film maken in 8mm van kleine handelingen die laten zien wat ouderdom is. Rimpelige handen die een kopje vasthouden, littekens op je buik, grijze haren enz.

Het eindproduct van mijn opdracht wordt een boek met foto’s, 12 afgedrukte foto’s in kleur en een 8mm film in zwart wit.
Voor de 8mm film heb ik een projector gekocht, daar kan ik hem uiteindelijk op afspelen.

Mijn fotografie spreekt verschillende doelgroepen aan. Mensen die van oude technieken houden, of van portretten, sfeer, abstract...

Voor mijn huisstijl heb ik gekozen voor de verftechniek ‘marmeren’, dit is een oude techniek, die ik gebruik voor mijn visitekaartje en enveloppe. 

Geen opmerkingen: